Автор: Димитър КИРЯКОВ, снимки и видео: Димитър КИРЯКОВ
Общините имат четири месеца да изготвят собствени правила за контрол и санкции
Електрическите тротинетки вече официално попадат в обхвата на Закона за движение по пътищата. След гласуваните промени в парламента, за тях ще се изисква задължителна регистрация, сключване на гражданска отговорност и спазване на редица ограничения, които целят повишаване на безопасността на всички участници в движението. Законът влиза в сила, а общините имат срок до края на годината да създадат собствени наредби, които да определят начина на регистрация, контрола и глобите при нарушения.
„Това означава, че всяка една от общините трябва да има такава наредба преди Коледа“, подчерта депутатът от Бургас и председател на парламентарната комисия по безопасност на движението Андрей Рунчев, цитиран от колегите от БНР Бургас.
„Част от общините настояват за унифицирана система за регистрация, за да може когато се прави проверка и се осъществява контрол в различни градове, да е ясно какво се гледа. Ако аз регистрирам тротинетката си в Бургас и отида с нея във Велико Търново или Плевен, местната власт трябва да знае какво точно подлежи на проверка.“
Регистрацията ще започне най-рано след Нова година, като се очаква дотогава всички общински съвети да приемат конкретни текстове за изпълнение на изискванията. Въведените регулации са в отговор на зачестилите инциденти с електрически тротинетки и нарастващата им масова употреба без правила и отговорност.
Законът прави ясна разлика между различните типове превозни средства – електрическите велосипеди остават извън новата нормативна уредба, тъй като развиват до 25 км/ч и са класифицирани като обикновени колелета. За тях не се изискват регистрация и застраховка.
За разлика от това, тротинетките вече подлежат на строг контрол. Управлението им ще е позволено само от лица над 16 години, а 14-годишните ще могат да ги карат само по велоалеи. Задължително става и носенето на каска – за всички, без изключение. Движението трябва да се извършва изключително по велоалеи, а при тяхно отсъствие – вдясно на пътното платно.
Категорично се забранява карането в тъмната част на денонощието, дори и ако водачът носи светлоотразителна жилетка или тротинетката има фар. Забраната предизвика недоволство сред част от потребителите, които използват този вид превоз за работа и твърдят, че през зимата ще се наложи да се прибират в късните часове. Въпреки това, законодателят е категоричен – сигурността на пътя е приоритет, а тротинетките не могат да бъдат изключение.
„Законът вече е приет и ще влезе в сила такъв, какъвто е разписан. Но всяко законодателство може да бъде променяно според нуждите, ако се наложи“, добави депутатът Андрей Рунчев. Той уточни, че въпреки реакцията на някои граждани, приетите текстове отразяват реална необходимост от регулация и контрол.
Освен горепосоченото, новите правила забраняват:
употребата на мобилен телефон по време на движение
превозване на пътници
каране по тротоари, в паркове, по спирки и зелени площи
придвижване с животни до тротинетката
преминаване през пешеходна пътека без да слезеш и буташ тротинетката
Санкциите също са завишени – глобата за липса на каска или регистрация ще бъде 30 лв., като се очаква общинските наредби да предвидят и допълнителни наказания при системни нарушения.
Общините са натоварени със задачата да въведат ясни правила, регистри, механизми за контрол и санкции, така че на практика да приложат духа на закона в реална градска среда. Очаква се до края на годината всяка община в страната да е готова със своя наредба. А от януари 2026 г. електрическите тротинетки вече ще бъдат официално регистрирани превозни средства – с права, задължения и контрол, какъвто изисква участието в движението по пътищата.
Последни коментари