Автор: Тервел ИЛИЕВ, снимки: Иван КОЛЕВ
Приоритетно се зареждат обекти в бургаския регион, тъй като тук в момента реално има над 1 милион души
Извънредни доставки на бензин обогатен с биоетанол се извършват днес в Бургаско, показа проверка на Флагман.БГ. Това на практика спасява Южното Черноморие от безпрецедентна криза с бензина.
Приоритетно се зареждат обектите в региона, защото тук в момента реално има между милион и 1000 хиляди и милион и 300 хиляди души, каза наш източник от този бранш.
За разлика от Бургас, бензин започна да изчезва в няколко други области. Тази сутрин получихме сигнал от област Хасково, а в медиите се появи информация за липса на горива в част от бензиностанции във Враца, Плевен, Разград и Шумен.
Очевидно политиката на доставки е насочена приоритетно към туристическите райони и към столицата, където има силно нарастване на пътникопотока. Липсата на безнин, с който се движат над 70 процента в автомобилите в България може да доведе до невиждано бедствие.
Както Флагман.БГ писа още през миналата седмицата има сериозен проблем с недостига на задължителната от ЕК доставка биоетанол – без този компонент бензинът не отговаря на еко стандартите и не може да се продава в България.
Потреблението на бензин у нас е около 680 млн. литра годишно (по данни за 2023 г.), което при Е10 (10% биоетанол) означава нужда от приблизително 68 млн. литра биоетанол. Само преминаването от Е5 (5% биоетанол) към Е10 удвоява търсенето – от 34 на 68 млн. литра. Допълнителното изискване този етанол да бъде сертифициран за устойчивост прави доставките по-трудни и по-бавни. Разбира се, цялата тази измислена „екологичност“ се отразява и на цената на крайния продукт – в зависимост от флуктуациите в цените, добавянето на 10% биоетанол вдига цената на бензина с между 5 и 10 стотинки на литър, които при пазарен недостиг бързо могат да достигнат и до 20 ст./л.
На теория в България се произвеждат много биогорива (316 млн. л. за 2022 г.), но статистиката не прави разделение между биодизел и биоетанол. Астра Биоплант е голям производител и износител на биодизел, но не и на биоетанол. Водещите в биоетанола би трябвало да са Алмагест и Евроетил (според сайтовете им), но за тях няма публична информация за произведени количества през последните години. Недостигът показва, че имаме проблем с производството и разчитаме на внос, който обаче също не е наличен.
Причината е недостатъчното производство на биоетанол, заради слабата рeколта и по-лошото качество на царевица, което в известна степен не отговаря на техническите изисквания на заводите. Рафинериите, които произвеждат добавката в Европа, и без това са малко, а сега са намалили количествата и европейският пазар разчита на вноса на биоетанол от Украйна. Тя на свой ред е въвела квоти за износа, а в допълнение един от тамошните производители извършил фалшификация на сертификатите си и това накарало Еврокомисията да предприеме проверки. Също така единият от двамата производители на биоетанол в България спрял работа, обясняват от „Лукойл“.
Последни коментари