Стар 13-метров автобус „Чавдар“, стоял затворен в гараж от социализма насам, но напълно реставриран, ще бъде подвижно пространство за култура в три български града от Югозападна България – Кюстендил, Сандански и Петрич. Ретро автобусът ще осигури и алтернативно пространство за прожекции на късометражни документални филми и ще се превърне в кино лаборатория за подрастващи таланти и кино ентусиасти.
Автобусът, който пристигна днес в Кюстендил и събра изненаданите погледи на хора от всякакви възрасти, е част от фестивал за късометражно документално кино под надслов „Късо кино в дълъг бус“, който се провежда в Кюстендил между 22 и 24 август.
Автобусът е част от автопарка на неправителствената организация сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ – София. Той е един от малкото оцелели автобуси, произвеждани в България, разказа пред БТА Стефан Гагов от сдружението. Сред целите на организацията е популяризирането на градския транспорт като средство за масов превоз на пътници в градовете.
„Искаме да си запазим детските спомени. Много от семействата ни нямаха коли и винаги сме чакали „Чавдар“-а или трамвая“, разказа той.
Кампанията ни за спасяване на българските автобуси датира от 2015 година. Към момента сдружението разполага с осем автобуса и два тролея, от които пет автобуса и един тролейбус са в движение и могат да се наемат за празници и различни кампании. „Имаме вече автобус, който изглежда като чисто нов и е с двигател в купето“, разказа още Гагов. Той посочи, че към старите ретро автомобили има интерес освен за ретро събития и за Седмицата на мобилността, но и за филмови прожекции, както в случая. „Младите хора, децата са много заинтересовани. Някои дори с изненада научават, че страната ни е имала производство на автобуси“, посочи още Стефан Гагов.
Цената на тези излезли от употреба транспортни средства не е висока, но вече не се намират никъде. Стойността на такъв автобус е толкова, колкото би струвал като скрап, но високата цена е в това да се върне в движение, което е 4-5 пъти по-скъпо“, разказа още Гагов. Той посочи, че от Столична община съдействат и са предоставили един от гаражите на „Столичен автотранспорт“ за поправяне и възстановяване на бившите возила от соц епохата.
„Все по-трудно се намират и части, тъй като често производството е било в кооперация с чешки, немски и други производители. Понякога сме принудени да си ги изработваме сами“, разказа още Гагов. По думите му всички такива автобуси вече отдавна са унищожени.
От сдружението обаче имат идея и за създаване на атракционна линия от исторически транспортни средства.
През следващите дни 13-метровият „Чавдар“, паркиран на централния площад в Кюстендил, ще приюти инициативата „Късо кино в дълъг бус“ – проект на студентско читалище „Св. Климент Охридски 1997“ – София. Той обединява фестивал за късометражно документално кино и менторска работилница за обучаване на млади таланти. Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Нови фестивали“ 2024 г.
/ВБ/
Последни коментари