• Type:
  • Genre:
  • Duration:
  • Average Rating:

Темите за безкасовите плащания, цените и двойното етикиране бяха обсъдени на срещи в Мизия, Цар Калоян, Асеновград, Ивайловград и Петрич

Информационни срещи, част от Националната информационна кампания за въвеждане на еврото в България, се състояха днес в Мизия, Цар Калоян, Асеновград, Ивайловград и Петрич.

Събитията се организират от отговорните институции, сред които Министерството на финансите, Българската народна банка, Министерството на икономиката и индустрията, Комисията за защита на потребителите (КЗП), Националната агенция за приходите (НАП), Комисията за финансов надзор, Националният осигурителен институт и други.

Експертите разясниха основните етапи и срокове по приемане на еврото, правилата за двойното обозначаване на цените, както и въпроси, свързани с данъчни и осигурителни декларации, банкови сметки и лихви.

На срещата в Асеновград бе обсъден въпросът дали държавата предвижда стимули за малките търговци да предлагат безкасово плащане, например чрез поемане на част от банковите такси. В отговор Димитър Илиев от Комисията за защита на потребителите (КЗП) посочи, че плащането с карта би улеснило както търговците, така и клиентите в преходния период, но решението остава индивидуално и държавата няма политика за насърчаване на безкасовите разплащания. Той допълни, че от декември търговците ще получат стартови пакети с евробанкноти и евроцентове. При недостиг на монети те ще могат да връщат ресто и в левове.

В Цар Калоян граждани поставиха въпроса за  необоснованото повишаване на цените. Павел Кръстев от териториалния отдел на КЗП в Русе заяви, че от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) следят основно за правилното обозначаване и изчисляване на цените, както и да не се въвеждат клиентите в заблуждение. Интерес сред присъстващите предизвика мобилното приложение на КЗП, което позволява да се подават жалби и сигнали бързо и удобно, дори на място, от търговските обекти.  

Все повече търговци обявяват цените в лева и евро, а превалутирането е коректно. Това каза Никола Райков, главен инспектор в КЗП в Благоевград, по време на информационна среща в Петрич. По думите на Райков се наблюдава сравнително намаляване на сигналите и жалбите, свързани с двойно етикиране на цените, които постъпват. Въпросите поставени от гражданите бяха свързани с начина на изписване на цените от търговците и със сроковете, в рамките на които могат да боравят с левове. 

В Мизия темата за ползването на вече издадени евро бе сред дискутираните, като експертите уточниха, че всички монети и банкноти в евро са валидни, независимо в коя държава са издадени. Директорът на офис на НАП във Враца Нора Игнатова посочи, че НАП е в готовност с всички свои информационни системи и с предоставянето на електронни услуги в новата валута.

В Ивайловград  експертът от Териториалното отделение на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Реджеб Мюмюн изтъкна, че посоката, която институцията следва по въвеждане на еврото, е „да сме партньори и с търговците, и с потребителите“. По време на информационната среща с обществеността в града бяха разяснени основните принципи, залегнали в Закона за въвеждане на еврото в България от 1 януари 2026 година. В събитието взеха участие още експертът от КЗП – Хасково Антония Кръстева и директорът на офиса на Националната агенция по приходите (НАП) в Кърджали Нериман Сали.

Предстоят информационни срещи за въвеждане на еврото в България и в други населени места.

БТА припомня, че от 1 януари 2026 г. България сменя лева с еврото, а от 8 август тази година цените трябва да са двойно обозначени, за което следи КЗП. 

/СЛС/

Previous Post

Русенската опера и румънска режисьорка отправят призив за дългоочакван ремонт чрез спектакъла „Джани Скики“ на Пучини

Next Post

Ексклузивни разкрития за Кирил от Крайници, умъртвил младата си жена пред очите на децата им

Comments (0)

Scroll to top
Използваме "бисквитки", за да персонализираме съдържанието и рекламите, да предоставяме функции на социалните медии и да анализираме трафика си. Също така споделяме информация за използването на нашия сайт с нашите партньори в социалните медии, рекламата и анализа. View more
Приеми