Пътният експерт Диана Русинова коментира във Фейсбук противоречията около експертизата по делото за смъртта на 12-годишната Сияна. След това пос по същата тема пусна и бащата на Сияна – Николай Попов, който не е съгласен с избора на вещото лице по случая.
Ето какво написа Русинова:
„От вчера наблюдавам сериозния спор, който възникна между Николай Попов и проф. Станимир Карапетков. Уважавам и двамата, но не приемам в публичното пространство да се разпространяват лъжи и легенди.
Миналата година, през ноември, при една от кръглите маси, които организирахме, аз лично поканих проф. Карапетков да вземе участие. Той ми се обади и настоя да поканя конкретно адвокат Явор Нотев – не друг адвокат, а именно него. Направих го.
Не взимам страна, но не мога да приема фактори като съпротивлението на хлъзгане и приплъзване да се третират единствено „по формули“, нито да се твърди, че само човек с академична титла има право да се изказва по темата. Академичните титли заслужават уважение, но те не правят един експерт непременно прав във всеки отделен случай. Професионалният опит, аналитичният подход и познаването на реалните пътни условия често дават далеч по-реална представа за обективната истина, отколкото чисто теоретичните знания.
Категорично не съм съгласна, че съпротивлението на хлъзгане/приплъзване няма ключова роля за механизма на настъпване на пътнотранспортно произшествие – особено при дъжд и мокра настилка.
Съпротивлението на хлъзгане или приплъзване оказва пряко и съществено влияние върху установяването на механизма на едно пътнотранспортно произшествие, тъй като то определя до каква степен превозното средство е било в състояние да спре, да намали скоростта си или да промени посоката си на движение в конкретната ситуация.
Коефициентът на сцепление между гумите и настилката представлява основен физичен параметър, който показва способността на пътната повърхност да осигури контакт и стабилност при взаимодействие с гумата. Колкото по-нисък е този коефициент, толкова по-малко е сцеплението и съответно толкова по-дълъг е спирачният път, по-трудно се контролират маневрите и по-лесно настъпва загуба на управление.
Именно поради това, измерването на съпротивлението на хлъзгане на място след произшествие е ключово за реконструкцията му, тъй като позволява да се изчисли действителната скорост на автомобила преди удара, да се оцени дали водачът е имал техническа възможност да предотврати сблъсъка и да се прецени дали поведението на автомобила съответства на физическите закони и условията на пътя.
Състоянието на автомобилните гуми играе решаваща роля в този процес. Гумите са единствената точка на контакт между превозното средство и настилката и тяхното състояние определя способността на автомобила да използва наличното сцепление. Износените гуми, с намалена дълбочина на протектора, с неподходящ сезонен тип или с неправилно налягане, намаляват значително ефективността на спиране и увеличават риска от загуба на контрол, особено при мокра или замърсена настилка.
В практиката често се наблюдава, че дори при добра пътна настилка, неподдържаните или неподходящи гуми водят до преждевременно приплъзване и неконтролируемо завъртане на автомобила, което определя механизма на произшествието.
Състоянието на пътната настилка също е от изключителна важност. Нейната макро- и микротекстура определят способността ѝ да осигури необходимото сцепление при различни атмосферни условия. Изгладените или полирани настилки, настилки с натрупани замърсявания, прах, масла или кал, както и настилки с неправилен зърноминерален състав, водят до значително понижение на коефициента на сцепление.
В резултат на това дори при правилна реакция от страна на водача, пътят може да не осигури необходимото триене за безопасно спиране или избягване на препятствие. В съдебно-техническата практика този показател се използва, за да се прецени дали инфраструктурата е била в експлоатационно безопасно състояние и дали съответната пътноподдържаща администрация е изпълнила задълженията си по поддръжка.
Теглото на автомобила и разпределението на масата по оси също оказват влияние върху механизма на ПТП. При спиране настъпва динамично прехвърляне на тежестта към предния мост, което увеличава сцеплението на предните колела и съответно намалява това на задните. При неправилно разпределен товар, особено при тежкотоварни автомобили, настъпва дисбаланс, който води до нестабилност, неравномерно спиране и често до занасяне или преобръщане.
Претоварването на задната ос намалява ефективността на спиране, докато прекомерното натоварване отпред води до загуба на стабилност при завиване.
Не по-малко значение имат геометрията на пътя и неговите надлъжни и напречни наклони. Надлъжният наклон пряко влияе върху силите, действащи при спиране или ускоряване – при движение по наклон надолу ефективността на спиране намалява, а спирачният път се удължава, докато при изкачване част от кинетичната енергия се компенсира от гравитацията и спирачният път се скъсява.
Напречният наклон, от своя страна, служи за отвеждане на повърхностните води, но при неправилно изпълнение може да предизвика странично приплъзване, особено при мокра настилка. Недостатъчният напречен наклон в завой води до намалено сцепление и повишен риск от странично занасяне, а прекомерният – до изместване на центъра на тежестта и намаляване на стабилността.
Геометричните характеристики на пътя – радиусите на завоите, надлъжните наклони, надвишенията и преходните криви – определят динамичните условия, при които се движи превозното средство, и често се оказват решаващи за настъпването или избягването на произшествието.
Механизмът на едно пътнотранспортно произшествие не може да бъде точно определен без комплексна оценка на съпротивлението при хлъзгане, състоянието на гумите, пътната настилка, геометрията на пътя и разпределението на теглото на автомобила. Тези фактори действат взаимосвързано и определят както техническите възможности на водача да предотврати инцидента, така и обективната роля на пътната инфраструктура и техническото състояние на превозното средство за настъпването му.
Не оспорвам ничий професионализъм, нито смятам себе си или колегите ми за по-големи експерти от хора с научни звания. Но в работата на един експерт няма място за приятелства, лични симпатии или предварителни нагласи. Експертът не бива да се крие зад титлата си, а трябва да обясни на съда – ясно, разбираемо и аргументирано – какво е станало, как е станало и защо е станало.
Кой е виновен и кой е невинен – това решава единствено съдът. В трагедията на един пътен инцидент няма място за деребейство и самозвано величие. Няма място и за изрази като „приемам“ и „допускам“.
Един истински експерт застава с факти, знания и доказателства, а не с догадки и авторитет.
Вещите лица в България предопределят изхода на дадено дело, те решават и определят съдбата на хората. Дано всички съдебни експерти да са честни, обективни и да не разчитат само на авторитет.
Напомням на всички, че нашата работа се е провалила в мига, в който прекрачим прага на съдебната зала. Тогава вече е късно, някой е умрял, загубили сме човешки живот. Така че нека впрегнем авторитета и знанията си, не за да се защитаваме по нелеп начин, а за да служим и защитаваме гражданите си.“
Както БЛИЦ съобщи, в петък Николай Попов отправи упреци към вещото лице проф. Станимир Карапетков и поиска отвод по делото. Мотивът му беше, че е в близки отношения с адвоката на подсъдимия шофьор.
От своя страна Карапетков заяви, че експертизата му е в полза на пострадалите лица и поиска извинение от Попов. Бащата на Сияна отговори, че не само няма да се извини, но „ще му подаря статуетка „Оскар“ за театъра, който разигра днес“.
Ето какво написа Попов в събота:
„Явор Нотев и Карапетков – планирана провокация по делото за Сияна
Явяването на адвокат Явор Нотев по делото за Сияна е добре планирана провокация, целяща да взриви обвинението срещу убиеца ѝ.
Нотев и проф. Карапетков са свързани лица по смисъла на закона и според данните в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към Агенцията по вписванията. И двамата отлично го знаят.
Нотев стои зад защитата на убиеца от самото начало!
След като Нотев вече се яви официално по делото, Карапетков е длъжен да си направи отвод.
И точно това ще направи – за да срине обвинението, което стъпва именно върху неговата експертиза.
Докато не бъде назначена нова експертиза, обвинението остава под риск, а обвиняемият може да излезе на свобода.
За такива гнусни игри става дума.
Заради тези хора съм принуден десетки пъти да слушам как детето ми е умирало в мъки, докато убиецът си е пиел кафето.
Както Нотев и Карапетков пият кафе заедно.
Преди да измислят тази комбинация, подсъдимият беше готов да се признае за виновен – да си спести няколко години затвор и да ми спести ужаса от преживяването по делата.
Експертизата на проф. Карапетков е изцяло в полза на обвинението срещу Георги Александров. Тоест в моя ползва. Защото стъпва върху факти, които не могат да бъдат изкривени по друг начин.
Всички доказателства по делото сочат, че шофьорът на камиона е виновен за смъртта на детето ми, а дядо ѝ няма никаква вина.
Дори експертизата казва това.
Но в същата експертиза Карапетков е оставил “капани” – места, от които по-късно може да бъде стимулиран от онези, с които уж „пие кафе“.
Готов съм да изложа цялото дело на риск от провал, ако това означава, че Карапетков ще си направи отвод. Или аз ще го поискам.
Ще понеса и този удар – само и само да разбия тази мръсна верига между адвокати, вещи лица, съдии, прокурори и полицаи.
Всички са навързани като свински черва и се хранят от кръвта на децата ни.
Такава е цялата ни държава.
Не вярвайте на Карапетков – той е артист, обигран манипулатор.
Ако искате да живеете в нормална държава – подкрепете ме.
Иначе ще затънем окончателно в помията на кочината, в която ни превърнаха.
Мило мое момиче, никога няма да те предам, нито теб, нито Филип, нито Божидара, нито останалите дечица с които заедно напуснахте този свят, заради това, че се родихте в България.
Твой: Тате“
0 коментара