Столична община трябва да осигури конкуренция между доставчиците на удостоверителни услуги при електронната услуга за смяна на адресна регистрация, която е достъпна единствено чрез квалифициран електронен подпис, издаден от конкретен доставчик, съобщават от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Антимонополния регулатор е извършил предварително проучване по сигнал от „Информационно обслужване“ АД относно предоставяната от Столична община електронна услуга за смяна на адресна регистрация.
В резултат на проучването, КЗК отправи указание към Столична община с цел спазване на правилата за конкуренция, да бъдат осигурени възможности за електронна автентикация и чрез други доставчици на удостоверителни услуги, включително в рамките на обявеното надграждане на платформата, за което Общината информира в отговора си Комисията, пише в съобщението.
С оглед на правилата на конкуренцията, не следва да се поставят условия, които предоставят предимство на определени участници на пазара или ограничават достъпа на други. Осигуряването на равнопоставеност между доставчиците е също основен елемент от принципа на технологична неутралност – изискване, при което не се залага конкретна технология, а се определят само функциите, които следва да бъдат изпълнени.
В своя отговор до КЗК Столичната община информира, че платформата за смяна на адресна регистрация е разработена по процедура на директно възлагане по Закона за обществените поръчки. В съответствие с изискванията на международен партньор по проекта е било необходимо да се създаде решение, позволяващо предоставяне и проверка на лични данни без използване на допълнителни физически устройства. Към момента на възлагане през 2021 г., само един доставчик на удостоверителни услуги е отговарял на всички технически изисквания.
При започване на предварителното проучване от КЗК се установи, че платформата не е информирала потребителите за възможността да заявят същата услуга чрез портала www.egov.bg. След намесата на КЗК, Столична община публикува такова съобщение на платформата за смяна на адресната регистрация – https://address.sofia.bg/bg. Въпреки това платформата продължава да допуска подаване на заявления само чрез един доставчик на удостоверителни услуги.
Съгласно информация от Комисията за регулиране на съобщенията и Министерството на електронното управление, към настоящия момент на пазара вече оперират и други предприятия, предлагащи облачен квалифициран електронен подпис чрез мобилни приложения. Платформите за предоставяне на електронни административни услуги трябва да бъдат отворени и за новонавлизащи предприятия на пазара на удостоверителни услуги чрез добавянето им като опция, с което да са налични за избор от страна на потребителите, се посочва в съобщението.
От „Информационно обслужване“ АД посочиха в сигнал до КЗК от началото на този месец, че достъпът до е-услугата на Столична община е възможен единствено чрез квалифициран електронен подпис, издаван от един конкретен доставчик, припомня БТА. На интернет страницата на Столичната община е посочен и директен линк към мобилното приложение на конкретното дружество. В същото време вписаните от Комисията за регулиране на съобщенията в националния доверителен списък доставчици на квалифицирани удостоверителни услуги са общо пет дружества.
/ИЦ/
Последни коментари