• Type:
  • Genre:
  • Duration:
  • Average Rating:

Операта „Цар Калоян“ тръгва по вените ни и я усещаме, каза режисьорът Вера Петрова

Операта „Цар Калоян“ е сложно, но много красиво произведение. Има части, в които няма българин, който да не остане съпричастен. Всичко в нея е впечатляващо. Тръгва по вените ни и я усещаме. Това каза режисьорът на постановката Вера Петрова в интервю за БТА преди премиерата на заглавието в Стара Загора.

Тя получава покана да режисира „Цар Калоян“ от директора на старозагорска опера Огнян Драганов. „Той си поставя целите стратегически. Освен обичайния репертоар, да се постави и българско заглавие е голяма смелост в днешно време. Да се обърнеш към Панчо Владигеров е проява на голяма културна мисъл“, коментира режисьорът.

Петрова подчерта, че реализацията на операта нямало да се случи, ако не е проведен и разговор с академик Пламен Карталов, който също е ангажиран лично. „Продуктът е едно прекрасно взаимодействие между Софийската опера и Държавна опера – Стара Загора. Ние търсихме сътрудничество през годините и сега това време дойде с едно историческо заглавие с големи изисквания“, посочи Петрова.

Тя припомни, че премиерата на „Цар Калоян“ в Стара Загора е през 1975 г. и се е смятала за една от най-добрите реализации въобще. „Това е факт, потвърден и от самия Панчо Владигеров. Като добавим представянето на операта през 90-те години на площада в София, когато академик Пламен Краталов я направи с огромен размах и фантастични декори – носим сериозна отговорност пред тези колоси, защото искаме да представим на публиката едно по-различно четене, което да представи друга гледна точка“, каза Вера Петрова.

Режисьорът разказва, че целият екип приема тази задача много сериозно и работи месеци наред върху цялостната концепция, която да свърже визуално музикалната и драматургичната част и същевременно да има перманентен ритъм. Проектът е изцяло старозагорски – костюми, декори – всичко се изработва наново. Цялостната визия е работа на Генадий Иванов – Гендони. Паралелно върви и работата с диригента Ивайло Кринчев по музикалната организация, която по думите на Петрова също е много тежка. „Цар Калоян е сложно произведение, но много красиво. С места, в които няма българин, който да не остане съпричастен. Всичко е впечатляващо. Тръгва по вените ни и я усещаме. Маестро Кринчев успя да направи една много компактна музикална структура, която да върви в постоянно действие – да няма забавяне или забързване“, подчерта режисьорът.

Вера Петрова обясни, че в цялата концепция е вплетена и една легенда, която е от славянските вярвания и е за трите сокола. Тя е свързана и с роман на Фани Попова – Мутафова, но е „червената нишка“, която разказва историята от личното аз до вътрешния мир на героя. „Надявам се, така да бъде схванато от публиката. Лично мен, както и целия екип ,ни вдъхнови самият цар Калоян, който е пример за човек постигнал непостижимото. Той прави сериозен избор в живота си и го довежда до край с пълната си лична отговорност. Това ще бъде и посланието на нашата концепция към всеки един българин – да поеме личната си отговорност“, отбеляза режисьорът.

„Надяваме се да ви убедим в нашия прочит, който е по-различен, по-камерен, по-съкровен. Всичко е едно голямо предизвикателство, а най-голямата отговорност е към поколенията, които създадоха най-значимите представления на българската опера. Другото предизвикателство са откритите пространства, но като последователи на академик Карталов не оставяме тази традиция забравена“, допълни Вера Петрова.

Успоредно с работата по реализацията на операта вървят дискусиите и със Силвия Томова, която е постановчик и хореограф. Тя създава жестикулациите на всеки артист, за да има изчистена форма, която да бъде ясна и достъпна в невербалния си аспект към публиката, обясни Петрова. По думите й целият театър работи на пълен оборот, а ролите също са изключително трудни. „Артистите са убедителни не само певчески, но и актьорски. Мисля, че те ще дадат всичко от себе си, за да проведат зрителя от началото до самия нееднозначен музикален финал, който ни е оставил Панчо Владигеров – с много въпроси без отговори. И ние държим да бъде така. „Червената нишка“ да отговаря на финала на операта“, каза режисьорът.

Петрова представи и самите артисти, които взимат участие в постановката. В централни роли са Кирил Манолов в образа на цар Калоян и Костадин Андреев, който е Балдуин в изключително трудна тенорова партия. „Прекрасна изненада за мен бе младият Борис Тасков, който се справя впечатляващо също в образа на латинския император на Константинопол. Другата роля, която е от огромно значение е на самата царица Мария. В нея влизат три разкошни артистки – Гергана Георгиева, Емилия Джурова и Елена Петрова. Тя е с огромна тежест – само от сопрани със сериозна вокална и музикална подготовка“, обясни режисьорът.

Тя отбеляза още една роля – тази на основния антагонист – Борил. „Ние сме засилили чисто художествено неговото присъствие. При него има художествена фикция, но сме се водили и от исторически факти. В голяма помощ бяха книгите на Пламен Павлов, който има огромни статии за този период през Средновековието. Оттам черпихме много вдъхновение, за да направим по-човечна цялата структура, която да говори на зрителя“, каза още Вера Петрова.

Хормайсторите Младен Станев и Стефания Русева също са свършили фантастична работа, защото хоровата партия е много трудно написана, а е красива, смята режисьорът. Според Петрова хорът от 40 души трябва да звучи като 80. „Нивата на сценографията са разделени много красиво в огромно могъщо духовно присъствие в иконите и иконостасът на България. Легендата ще бъде прочетена с гласа на Стефка Минева, която за всички нас е колос на българската култура“, казва Вера Петрова.

По нейните думи либретото е много интересно и компактно, но не и лесно за работа, защото е върху основата на романа „Солунския чудотворец“ от Фани Попова – Мутафова. Написано е по молба на самия Панчо Владигеров, а писателката работи върху него заедно с Николай Лилиев. „Текстовете са много красиви и вървят страхотно с музиката. Вижда се къде точно Владигеров е получил вдъхновение“, смята режисьорът.

Според Вера Петрова българската опера има място на световната сцена, но за да е трайно и защитено България трябва преоткрие и представим своите заглавия пред света. „Трябва да вярваме в тях, защото те имат музикална и драматургична стойност. Вярата в нашето изкуство започва от самите нас. Трябва обаче и държавна политика, която да подкрепя такива проекти. Ако не инвестираме в това, то може да загубим цели поколения. Културата е най-големият дипломат в света. Тя решава много по-активно конфликтността“, коментира Петрова.

Тя се обърна и към целия екип на Държавна опера – Стара Загора, който отбеляза своя 100-годишен юбилей през миналата седмица. „Стара Загора има огромни традиции в оперното изкуство и не случайно е първата извънстолична опера. Дала е едни от най-големите певци, диригенти и режисьори на страната. Пожелавам Стара Загора да продължи да отстоява своите стойности, да държи духовността и светлината за години и векове напред“, каза Вера Петрова.

Операта „Цар Калоян“ ще бъде представена премиерно на 17 и 18 юли на Античния форум в Стара Загора, а на 25 юли ще гостува във Велико Търново за „Сцената на вековете“. На 20 август тя ще бъде представена и на сцената на брега на древния Севтополис на язовир „Копринка“.

/ТС/

Previous Post

Окръжна прокуратура внесе в съда обвинителен акт срещу 31-годишен мъж за убийство на млада жена по мъчителен начин

Next Post

Арестуваха пловдивчанка, правила се на доктор без диплома 15 години

Scroll to top
Използваме "бисквитки", за да персонализираме съдържанието и рекламите, да предоставяме функции на социалните медии и да анализираме трафика си. Също така споделяме информация за използването на нашия сайт с нашите партньори в социалните медии, рекламата и анализа. Виж още
Приеми