След приетите по-строги санкции за нарушения на пътя и въвеждането на доживотен затвор при тежки пътнотранспортни престъпления, бившият министър на вътрешните работи Емануил Йорданов и председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов изразиха критика към начина, по който обществото и медиите възприемат прилагането на закона.
„Няма случай, в който самоцелното увеличение на санкциите да е дало резултат. Трудно е да се разбере как е определено увеличението на санкциите. Сочат се минимални наказания 12-13 години и за мен не е ясно как ги определиха тези години.
Преди нямаше доживотен затвор при ПТП. Когато се хвърлят в общественото пространство тези нови наказания, никой не казва, че при деяние, извършено при непредпазливост и при първо наказание, се минава към минимум.
Трудно е да се разбере за какво точно става въпрос и как е определено увеличението на санкциите“, заяви Емануил Йорданов, адвокат и бивш министър на вътрешните работи пред bTV. И продължи:
„При деяние, извършено при непредпазливост и първо осъждане на дееца, обикновено наказанието се определя от минимум. Това никой не се сеща да го обясни и да го каже. Тогава казват, че съдът е лош, а съдът просто си върши работата.
„Най-страшното е, когато улицата влезе в парламента. За да задоволим интереса на малка група хора, които непрекъснато протестират, са наложени тези безсмислени санкции в момента. В момента тоягата е само върху шофьорите.
Ние сме съпричастни към всичко, което се случва, но когато се правят изменения на административни актове, аршинът трябва да бъде еднакъв. Този популизъм трябва да замаже очите на хората, които са отвън“, добави и Йонко Иванов.
„Не съм забелязал промяна в поведението на шофьорите. С увеличаването на санкциите на практика се тича пред вятъра. Занимаваме се със следствието, а забравяме за причините.
Не съм чул никой да се заинтересува от факта, че много българи смятат за героизъм да не спазват правилата за движение по пътищата. Просташкото поведение е символ на оптимизъм и героизъм. Всичко това би следвало да се обсъжда широко с психолози, с обществото“, заяви бившият министър на вътрешните работи.
„След всички санкции имаме само 1 човек по-малко загинал, не навежда ли на мисълта, че тези санкции не работят“, посочи Йонко Иванов. По думите му МВР не предоставя статистика колко от пътниците на задните седалки са без колани. И добави още:
„България е единствената държава, в която не се санкционират хората на задната седалка, които не са с колани. А майките със столчетата с децата? Това не се разглежда като нещо важно от закона. А това спасява човешки животи! В Европа първо като ви спрат и питат как сте, веднага поглеждат на задната седалка, за да видят дали има колани.
А хората, които са загинали от преминаване с каруца? Къде отиваме изобщо? Какво правим? Случаят със Сияна? Кой е виновен? Има ли наказани чиновници?
Нов асфалт – без маркировка. Колчета без сигнализация. Нямаме лента, която да ни дава възможност, че няма да излезем от пътя. Санкциите трябва да са не само към шофьорите, но и към служителите и чиновниците. Секирата не трябва да е само в шофьорите!, заяви председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
„Хипотезите не са свързани една с друга. Няма никаква система. Ако погледнете Наказателния кодекс, приет през 1968 г., той е променян десетки пъти – и при всичките промени никой не се сеща да свърши работата, която ще им извади очите. Користна цел не виждам в това, но в днешно време на законодателната дейност се гледа много лековато“, допълни и Емануил Йорданов. И продължи:
„Преди много години, когато бях народен представител, когато се внесеше законопроект, започвахме публичното обсъждане. И в целия този период имаше време да се спори. В парламента имаше изявени юристи. Сега се внася нещо, никой не е разбрал, приема се, после го виждаме в Държавен вестник.“
„Сега АПИ ще ни санкционира за средна скорост – което вече никъде не се практикува в Европа, а при нас го вкарваме за новост. Проблемът е в лошата стратегия на тема „пътна безопасност“. Ние не сме затворено пространство. Знаем навсякъде как се правят пътищата.. Нека аршинът да е еднакъв – и за институциите, и за хората на пътя. Защо не изследват и полицаите за наркотици?! Така не стават нещата“, завърши темата Йонко Иванов.
0 коментара