• Type:
  • Genre:
  • Duration:
  • Average Rating:

Спрямо изследванията на ОИСР само 8.7 процента от учениците могат да различат факт от мнение, каза зам.-министър Наталия Митева

“Спрямо изследванията на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) само 8.7 процента от учениците могат да различат факт от мнение. Тъй като голяма част от информацията попада чрез дигитален носител към тях, медийната грамотност се приравнява с информационно-медийната грамотност и е много тясно свързана с дигиталната.“ Това каза заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева на втория академичен форум на тема “Устойчиво финансиране на медийната и информационна грамотност в България“, който се проведе днес в УНСС.
Организатори на събитието са катедра „Медии и обществени комуникации“ и катедра на ЮНЕСКО „Медийна и информационна грамотност и културни политики за устойчиво развитие“ на УНСС.
“Много важно, за да имаме медийна грамотност, е да имаме умения по четене. Те не са достатъчно условие, но са абсолютно необходими. В тази посока нашето образование има още дълг към големи групи от обществото – както към постигане на добри нива на функционална четивна грамотност, така и на базова грамотност. Едно от важните неща, които студентите и младите хора могат да направят, е да четат и да развиват себе си“, отбеляза Наталия Митева.
“В новата епоха на образованието говорим за нови грамотности, не само за четенето и математиката, които са основните, по които и PISA измерва, и по които се сравняваме със света. В настоящия момент, и спрямо геополитическата ни ситуация, аз дълбоко вярвам, че медийната грамотност, трябва да е базова грамотност за българските деца и ученици“, добави зам.-министърът.
По думите й за медийната грамотност в България са необходими редица политики, финансиране, целеви програми за квалификации на учители, както и измервания в посока на повишаването й.
“В Европа само 13 процента от учениците разполагат с информационно-цифрови умения, което е стряскащо“, коментира Наталия Митева и добави, че все още над половината българи черпят основно информация от телевизионните програми, 14 процента от Фейсбук, 19 процента от Интернет и 10 процента – от никъде, като разчитат на приятели, като източник на информация.
Зам.-министър Митева обясни, че Министерството на образованието и науката (МОН) е предприело няколко стратегически усилия във връзка с повишаване на медийната грамотност сред българските деца, ученици и  студенти. Сред тях е именно сериозна ревизия на учебните програми за създаване на нов модел – нова парадигма и ново мислене за тяхното съставяне.
“Критично важно за нашите ученици, за всякакви видове грамотности, е първо – нашите умения да бъдат хоризонтални, дигиталните умения и медийната грамотност да бъдат хоризонтални в учебните програми, да тръгнат от рано и да бъдат във всички предметни области“, обясни зам.-министърът.
“Второ, преосмисляне на предметите и предметните области – трябва ли да има толкова на брой предмети, трябва ли да се сегментират програмите по този начин, какви са възможностите за обединения на предметните области и за отделяне на по-голямо пространство за практическа работа и проектно базирано обучение“, каза Наталия Митева.
По време на изказването си тя засегна и темата за важността на качеството на образованието и неговото измерване.
“Докато средното ниво на образование в България не се постигне, програмите за медийна грамотност ще бъдат допълнителни към това, което трябва да направим. Въпреки това целевото планиране на политики, целевите проекти и целевото финансиране са изключително важни“, акцентира Наталия Митева.
По думите й е важно медийната грамотност да залегне и в квалификационните програми на учителите; да има мултиинституционални целеви програми, които да развиват културата на медийна грамотност още от най-ранна възраст, както и сред останалите групи от населението.
Наталия Митева отбеляза, че МОН е направило стъпки в това да се изгради капацитет в училищата, които да помогнат развитието на дигиталната грамотност – да има целеви позиции в училище – ИКТ координатори, технологични заместник-директори или цели ИКТ екипи, които да могат да подпомогнат дигиталната трансформация, в това число и развиването на информационно-медийната грамотност.
 
 

Previous Post

Спрямо изследванията на ОИСР само 8.7 процента от учениците могат да различат факт от мнение, каза зам.-министър Наталия Митева

Next Post

Общинските съветници в Кирково дадоха съгласие задължението към фонд ФЛАГ за настоящата година да бъде платено със средствата за целеви капиталови разходи

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


Scroll to top
Използваме "бисквитки", за да персонализираме съдържанието и рекламите, да предоставяме функции на социалните медии и да анализираме трафика си. Също така споделяме информация за използването на нашия сайт с нашите партньори в социалните медии, рекламата и анализа. Виж още
Приеми