• Type:
  • Genre:
  • Duration:
  • Average Rating:

Винарна „Ахинора“ за първи път залага на естествено пенливо вино

Тази година винарна „Ахинора“, разположена в село Селановци, община Оряхово, за първи път създава естествено пенливо вино – част от разрастващата се линия натурални и сортови вина, които отразяват философията на семейството зад избата.

Правим вино с рецепторите и интуицията си, казва Антоанета Генова, която вече шеста година ръководи винарната. Тя е на 31 години и е енологът зад цялото портфолио на избата.

Избата произвежда десетина вида вина годишно, като основен фокус са българските сортове – Врачански мискет, Мискет Кайлъшки, Строгозия и Каберне совиньон. В близост до избата са засадени 70 декара лозя, част от които са засети още през 2008 година.

Мискет Кайлъшки е сорт, разработен в Институтапо лозарство и винарство в Плевен – устойчив е на болести и дава свежи, плодови бели вина, обяснява Генова. Гроздоберът се извършва със сезонни работници, като екипът в избата обикновено е между четирима и петима души, а тази година семейната компания се радва на добра реколта.

Наред с естественото пенливо вино семейството експериментира и с гроздов сок – засега само за лична употреба, но при успех догодина ще го пуснат на пазара.

Продукцията се реализира основно в София и Варна, а винарната вече има реализиран експорт до САЩ и Белгия.

Основател на избата е бащата на Антоанета – Гено Генов, който разказва, че със собственика на винарна „Типченица“ (община Мездра) заедно са работили за възстановяването на сорта Врачански мискет.

Генов идва в района на Селановци като любител рибар преди близо двадесет години, влюбва се в реката и природата. „Хобито ми да правя вино се превърна в професия“, казва строителният инженер.

Семейната философия зад „Ахинора“ се основава на родова памет и личен път. С методите на родовата терапия открихме, че прадядо ми е бил уважаван лозар и винар в Старозагорско. Антоанета сякаш бе родена за това място – тя взема самостоятелни решения, а аз ѝ се доверих напълно, казва Генов.

Антоанета завършва Института по лозата и виното към университета в Бордо – една от петте акредитирани програми във Франция за национално призната диплома. Обучението ми даде широта в мирогледа и солидна основа за тероар, почви, технология и реализация на вино, казва тя.

Прекарва седем години във Франция и получава предложения за работа в долината на Лоара, но избира да се върне в България и да развива собствена серия вина.

Най-разпознаваемата линия на изградената през 2012 г. винарна е серията „Равноденствие“ – натурални вина без енологични добавки, без филтрация, стабилизирани по естествен път. Серията включва четири вида вина – по едно за всеки астрономичен преход в годината. За пролетното равноденствие се използва плевенския сорт Строгозия, с който се произвежда розе. По думите на Генова на пазара няма друго чисто сортово вино, произведено от този вид грозде. За лятното слънцестоене се произвежда бяло вино от Врачански мискет, за есенното равноденствие – оранжево вино, също от Врачански мискет, а за зимното слънцестоене се ползва Каберне совиньон, с който се произвежда  червено вино, разказва Генова. Особено внимание получава оранжевото вино – резултат от продължителен контакт между ципите и гроздовия сок. Процесът включва спонтанна ферментация с естествените дрожди от плода и не допуска добавки. Процесът е рискован, защото иска много наблюдаване, отношение и баене, но пък си заслужава, казва още Генова. Оранжевото вино от Врачански мискет реколта 2024 г. вече е предварително изкупено, а премиерата му е насрочена за 22 септември.

Идеята за серията е дошла от поверието, че вино от грозде, брано на равноденствие, носи изобилие и просперитет, обяснява Генова.

Серията „Равноденствие“ някак си сама се нареди. Всичко започна с поверието и вярата, че тези вина ще ни отличат и ще покажат именно нашата духовност и енергия, добави еноголъг. Много хора помогнаха, подбрахме различни цветове за всеки вид вино, етикети, на които са изобразени слънцето и луната в различните им състояния спрямо сезона, цялостна философия изградихме около тези бутикови вина, допълни Генова. По думите ѝ в тази серия не се добавя нищо друго, освен грозде. Няма енологични добавки, виното не се филтрира, стабилизира се естествено, не се натоварва с допълнително продукти. Тези четири вида вино показват моята идентичност и характерните особености на мястото, където се отглежда гроздето, казва енологът. Двата вида вино Ahinora Equinox Rose Storgoziya 2023 и Ahinora Equinox Cabernet Sauvignon 2023 са оценени от класацията на divino.bg с най-високи точки за годината.

Избата планира до догодина да изгради зони за посрещане на гости, място за кемпери и каравани. Имаме дегустационна зала, но следващата важна стъпка е да правим повече събития, посочва Генова.

„След 10 години се виждам като майка. До тогава ще съм станала родов терапевт и ще помагам на хората да си припомнят корените и силата, която носят в себе си. От гледна точка на виното се надявам натуралната серия вина да се е развила и доказала“, допълни Антоанета Генова.

Винарна „Ахинора“ е член на сдружение „Дунавски винари“, което обединява над двадесет винопроизводители от западната и централната част на Дунавската равнина. Предприятията от региона са представени в хартиена и онлайн винена карта.

БТА ще представи в поредицата „Следвай пътя на новото БГ ВИНО“ десетки винарски изби в България преди деветото издание на Глобалната конференция за винен туризъм, чийто домакин ще бъде Пловдив. Организатор на форума е Министерството на туризма в партньорство със Световната организация по туризъм към ООН (UN Tourism).

/БП/

Previous Post

С тържествен ритуал и празнична програма Враца отбеляза 117 години от обявяването на Независимостта на България

Next Post

Ямбол отбеляза 117 години от Независимостта на България с тържествена церемония в Музея на бойната слава

Comments (0)

Scroll to top
Използваме "бисквитки", за да персонализираме съдържанието и рекламите, да предоставяме функции на социалните медии и да анализираме трафика си. Също така споделяме информация за използването на нашия сайт с нашите партньори в социалните медии, рекламата и анализа. View more
Приеми