Автор: Емел МАХМУД, Снимка: Авторът
Европа зачеркна консуматорските правила и по най-скъпите търговски улици изчезват познатите световни брандове
Пазарът на дрехи втора употреба в ЕС, прикрит под модната вълна „Винтидж“, расте с темпове, които неминуемо ще окажат влияние и на магазините у нас. Младите смятат, че това е уникален стил и глобалните прогнози са, че вторичната модна индустрия ще достигне над 10% дял от световния моден пазар до края на 2025 г. Пазарът на употребявани стоки, включително дрехи, ще е 761 млрд. долара до 2029 г., със стабилен годишен ръст от около 12.5 %, според изследване на thebusinessresearchcompany.com. То потвърждава картината, на която се натъкна наш репортер, командирован през този месец в Словакия като държава в ЕС, с цел да наблюдава какви са тенденциите при младите хора – от какви забавления се интересуват, какво ядат и пият, какво обличат.
Във всички градове на тази страна от сърцето на Европа на-силно впечатление правят надписите „Винтидж“ пред магазините им за дрехи. Твърде удачно прикриващи истината, че вътре се продават стоки втора употреба. Тези търговски обекти са ситуирани на най-хубавите места по централните площади и в най-оживените търговски улици, с на-високите наеми.
Изследванията показват, че хора с устойчиви ценности са по-склонни да предпочитат втора употреба. Те смятат себе си за уникални и с индивидуален стил, различен от т.нар. fast fashion.
В този дух е лондонското движение „Rule of Five“, което има за послание „не повече от 5 нови дрехи годишно“, а това насърчава разумния избор и рециклирането на стари находки.
25% от поколението Z облича себе си винтидж или бохо, както също е модно да се каже, както и декорира домовете си с винтидж вещи, ценени заради отражение на индивидуалност.
Големите брандове като Zara стартират платформа “Pre Owned”, подкрепяща продажби, ремонти и ръководене на reuse цикли. Ikea и Lego създават peer to peer маркетплейси и AI решения за търсене и продажба на употребявани продукти.
У нас все още не откриваме проучване, фокусирано върху промяната в мисленето (т.е. поколенческа революция), но инфраструктурно и пазарно България подготвя терена със сходни магазини в столицата. Вътре стоката, а отвън опаковката с модни реклами, подсказват, че сме на прага на винтидж вълна, което всъщност си е ретро тренд.
Последни коментари